2018 04 havi archívum

…és a légzés - avagy…

2018 04 28

9 dolog

Peter Jacobson cikke énekeseknek szól, de gyakorlatilag fuvolás szempontból is teljesen megállja a helyét ~ “9 dolog, amit az énekeseknek a testükről tudniuk kell“:

1. Az egész tested a hangszered, nem csak a hangkeltésre szolgáló apparátus.
2. A koponya elhelyezkedése a gerincoszlop végén direkt hatással van a hangminőségre.
3. A fájdalom és a diszkomfort érzet forrása a krónikusan túlfeszített és megrövidült izmok.
4. Minél inkább irányítani akarjuk a légzést, annál kevésbé tudjuk kontrollálni.
5. A ziháló légzés feszültséget jelez és hibás hangképzést mutat.
6. A 24 bordánk van (mindkét oldalon 12), amelyek képesek a mozgásra.
7. A tüdő a mellkasban van és a rekeszizom pedig pontosan alatta helyezkedik el.
8. A rekeszizmon közvetlenül kontrollálni nem lehet.
9. Tudatos tervezéssel megtalálhatjuk a könnyedséget a hangkeltés folyamán.

Az eredeti - bővebb - cikk linkje:
http://www.totalvocalfreedom.com/9-things-singers-need-know

Szimicsevics Judit és Ötvös Gábor

2018 04 24

Szimicsevics Judit és Ötvös Gábor a május 25-i Bicskei Regionáis Fuvolás Találkozó előadói lesznek - az alábbi interjúban munkájukról beszélnek, valamit egy másik videón egyik új kompozíciójukat hallhatjuk, ami ezúttal egy népdal feldolgozás, és a harmadik, rövidke anyagban pedig a Találkozó elindítója, Frank Éva beszél a kezdetekről.

Interjú Ötvös Gáborral és Szimicsevics Judittal

Csillagom révészem ~ átirat

Interjú Frank Évával

Sir James Galway és Marisa Robles

2018 04 21

Mozart fuvola-hárfa versenye

Azt hiszem nehéz lenne felsorolni, hogy 30 év alatt Sir James Galway és Marisa Robles hányszor adták elő Mozart fuvola-hárfa versenyét, de annyi bizonyos, hogy tökélyre vitték ennek a műnek az előadását és aligha létezik fuvolás akinek nincs legalább egy Galway-Robles Mozart Fuvola-hárfa verseny felvétele otthon a polcon.

Ez az 1993as tv-adás nálunk is műsoron volt, itt Michael Tilson Thomas és a London Symphony Orchestra társul a két szólistához. A kezdő pontot a műhöz állítottam, de az műsor első 20 percében a szólistákon és a karmesteren kívül Dudley Moore - a brit komikus, színész és zongorista - is szerepet kap, a művészek őt vezetik be a darab zenei és technikai rejtelmeibe, de némi kamarázásra is sort kerítenek, de ízelítőt kapunk a mű próbafolyamatából is.

A felvétel minden tekintetben kiváló, a két szólista kommunikációja tökéletes, és ami nem elhanyagolható az internet esetében a Youtube-os hangminőség is kitűnő.

live stream ~ Karl-Heinz Schütz

2018 04 17

Joachim Andersen (1847–1909) ~ op.3.

Egy pedagógiailag talán kellőképp jegyzet, de zeneszerzőként sajnos kissé alábecsült, 19.századi fuvolás ritkán hallható, igen nehéz, összetett műve, kitűnő, élő előadásban:

Joachim Andersen (1847–1909) ~ Koncertstück (Morceau de Concert), op.3. - előadják:
Karl-Heinz Schütz - fuvola és Eliko Akahori - zongora. 2015, február New York. A címre kattintva kottából is követhetjük a darabot.

A kompozíció egyébként arról “híres” ,hogy ez a darab volt a kötelező mű 1895ben, - Paul Taffanel professzorsága idején - a Conservatoire versenyén, ezzel a művel nyerte abban az évben a megmérettetést George Barrère.

Morton Feldman - Trio for Flutes (1972)

2018 04 14

Morton Feldman - Trio for Flutes

Forrás: https://www.theguardian.com/

Morton Feldman (1926-1987) már “járt” nálunk, a blogon, akkor fuvolaversenye került reflektorfénybe. Most újra visszatérek a szerzőhöz, mert miniatűr fuvolatriójának ráadásul magyar vonatkozása is van! Mindössze egyetlen felvételt találtam, - de jó is lenne, ha volna magyar előadású videó belőle a neten… Nem is értem eddig miért nem karolták fel a fuvolások nálunk ezt a darabot.

Feldman szívesen foglalkoztatta a fuvolát nagyobb terjedelmű kamaraműveiben is. A Why Patterns? (1978), Crippled Symmetry (1983), For Philip Guston (1984) és a For Christian Wolff (1986) mind olyan kompozíciók, ahol a fuvola központi szerepet kapott.

Noha Feldman alkotói pályája vége felé erősen vonzódott a hosszú darabokhoz, fuvolatriója mindössze 4 és fél perces, a szerző léptékéhez képest gyakorlatilag miniatűr kompozíció. Feldman életében a mű nem hangzott fel, sőt sokáig csak kéziratban létezett. A címet nem ő, hanem Eberhard Blum adta, aki az 1989 május 31-i berlini ősbemutatón Christiane Hellman és Johanna Kassner társaságában előadta a triót. A darab ebben az időben - azaz a szerző halála után körülbelül két évvel - került kiadásra.

A szerző a művet 1972 március 5-re keltezte, az ajánlás Sophie Kotanyi-nak szól. A hölgy Budapesten született értelmiségi, képzőművész családból 1953ban, de 1957től Brüsszelben élt és nevelkedett. Feldman-al berlini tanulmányai idején találkozott 1971-72ben, amikor a Német Film- és Televízió Akadémián tanult. Sophie Kotanyi később elismert dokumentumfilmes lett, és az ő tulajdonában volt a darab kézirata is, amely megírása után 17 évvel hangzott fel első alkalommal.

Kottarészlet a darab kezdetéről.

A művet előadja a Time’s Arrow , a Boston University-n, 2014 február 26án:
Ju Hee Kang - fuvola
Lara Randall - fuvola
Gabriela Ruiz - fuvola

Eberhard Blum:
http://www.editions75.com/English/photoEberhardBlumEnglish.html

Forrás:
http://www.cnvill.net/mftrio.htm

Kotta:
http://www.universaledition.com/Trio-Morton-Feldman/composers-and-works/composer/220/work/12679

Művei:
http://www.cnvill.net/mfworks.pdf

Sebők György gondolatai

2018 04 10

Találtam egy régi - 2003as - Parlando-t, onnan vettem át az alábbi gondolatébresztő cikket, illetve bevezetés ként mellékeltem hozzá egy rövid, de fontos videót.

György Sebök, une leçon de musique from / altomedia on Vimeo.

A lámpalázról
“Azt szoktam mondani, hogy a lámpaláz a büszkeség egyik fajtája. Amikor azt hiszem: hogy én nem engedhetem meg magamnak, hogy melléüssek, megakadjak. Ha ilyen óriási felelősséget rakok a vállamra, akkor félni fogok és ezzel előkészítem a katasztrófát… De ha van bennem kellő szerénység és elfogadom tökéletlenségem, akkor kevésbé félek. Tudjuk a régi perzsaszőnyegekbe a tökéletlenségek vannak beleszőve. A készítők nem akarták meg­sérteni a Korán előírását, mely szerint egyedül a Teremtőt illeti a tökéletesség. Nos, nekünk nem kell mesterségesen hibát csinálnunk, elég elfogadnunk az adottságainkból származókat.

A tanításról

Először is megpróbálom „megtanítani” az illetőnek azt, aki Ő, nem azt, aki én vagyok. Annak semmi értelme sincs, hogy egy kópiát csináljunk. Az ember alapprincípiumokat át tud adni, vagy amiket tapasztalt az életben, de tulajdonképpen együtt kutatjuk azt, hogy mit akart a komponista. Meg kell próbálni megtanítani a zenét, azt a zenét, ami létezett, mielőtt papírra került, ha azt sikerül megtalálni, vagy az egyik verzióját abból, akkor valami sikerült. A technika olyan dolog, mely sokszor konfliktusba kerül a zenével. Több módon is konfliktusba kerülhet. Pl. úgy, hogy átveszi a zene szerepét azzal, hogy az illetőnek az izmai muzsikálnak. Az izmoknak nincs sok zenei mondanivalójuk.

A tanítás egyfajta tisztogatás. A zongorázás közbeni félelem rossz tanácsadó, mely rossz mozdulatokhoz vezet és rossz szokások keletkeznek. Ez olyan, mintha valaki jégen sétál és mindig fél, hogy elcsúszik és a végén megtanul egy olyan járásmódot, hogy a járdán is úgy sétál. Valakit megszabadítani a félelmétől fontos dolog, de megváltoztatni valamit nagyobb eredmény, mint megtanítani valakit arra, hogy ugyanazt a rosszat jobban csinálja.

A növendék jó érzését kell megteremteni. Azt is meg kell tanítani, hogyan érezze jól magát a zongora mellett. A spontán zongorázás állapotába kell elvezetni, s a megvilá­gosodáspillanatához. Ez a pillanat olyan, mint amikor színes lesz a fekete-fehér televí­zió!

Már tanítvány koromban tudományosan próbáltam figyelni bármely tanár mód­szerét. Átadni valamit amit más nem tud, ez a legcsodálatosabb dolog a világon.

A jó tanár sohasem kíván lehetetlent. A pedagógia csak katalógus, az alkalmazást személyiségekre, adott esetekre kell szabni. Mégis léteznek általános szabályok, pl. végy levegőt ű frázisok közt!

Az emberi megnyilvánulások titokzatos helyről jönnek. A tanítás során az ember legfontosabb dolga, hogy elhárítsa az akadályokat.

A gyakorlásról és a zenei ihletről
Prevernek van egy verse, amelynek témája, hogy hogyan kell, egy madarat festeni. Ha valaki festeni akar egy madarat, akkor először egy kalitkát kell minél szebbre festeni, és esetleg egy nap megjelenik a madár és beleszáll. De, ha egy szép napon elkezd énekelni, akkor be kel! csukni a kalicka ajtaját és lassan kivenni a madár farkából egy tollat és azzal beírhatja a nevét a kép sarkába. Amikor gyakorol valaki, akkor a kalitkát gyakorolja és a madár jön vagy sem.

Az élet nehéz periódusainak elviseléséről
A nehéz dolgok mind epizódok az életben. Amikor az embernek jól megy, akkor esik depresszióba. Amikor igazi problémák vannak, akkor az ember nem kesereg. Tudomásul veszi mint tényeket, de nem meri átélni.

A mesterkurzusokról
Ez olyan, mint egy visszhangkamra, ez kiegészítő képzése a tanításnak. Annak nem lenne értelme, hogy mindig 100 ember hallgassa az órát, mert négyszemközt is kell lenni a növendékekkel, aki esetleg el akarja mesélni a bánatát, ami nem tartozik másra.

A kurzusok egy generációval való kapcsolatot teremtenek. Olyan ez, mintegy vita­min. (Kutas János 1997). Itt szó van a zongorázás filozófiájáról, fiziológiájáról a test­mozgásig. Hová néz a szemével, mikor lélegzik, mit akar a zene. A világ mindenfajta megnyilvánulását bekapcsolja.

Á zene misztérium, de a zongorás mesterség, seregnyi fizikai problémával. Ezeket meg kel! oldani számtalan segédeszközzel. A jógától kezdve Sztanyiszlavszkij módszerig bármi jó lehet: csak arra kell vigyázni, hogy egyik rendszerből se legyen metódus. Bármilyen gyönyörű eszmével kívánok mindent megmagyarázni, - rögeszmére lelek. Ezek eszközök. A cél más. Egy egyszerű példával megvilágítva mindezek szerepe a tanítás­ban annyi, mint a cipőkanálé . Az pedig csak addig kell, míg felveszem a cipőt. Nem hagyom benne a cipőkanalat.”

Sebők György a mesterkurzusokon számtalan hasonlattal segítette a zene igazi megszületését. Interjúk során utalt arra ,hogy mindig öröm volt számára, amikor a tanítványok évekkel később is visszajeleztek, hogy most értik igazán a kurzusok jelentőségét, amely napi munkájukban visszatükröződik.

* Sebők György vallomásait interjúkból és a mesterkurzusain szerzett tapasztalataimból merítettem. Az itt bemutatott példák nem konkrét darabokhoz kötődtek, hanem általános érvényű igazságok.

- Dombi Józsefné -

És egy ráadás, ami már nem e cikk része ,de a témához tartozik:
Itt olvasható: Kovács Sándor - Hogyan gyakoroljunk?


live stream ~ Lorna McGhee

2018 04 07

Flutistry Boston - masterclass és koncert

Lorna McGee-t hallhattuk élőben a Flutistry Boston szervezésében - az előadás két rézből áll: az Alexander Technique-ben is jártas fuvolaművésznő előbb tanít, majd koncertet ad - két külön videóban. Ezúttal az első részben résztvevők pontos nevét, sőt tanárát is megtudhattuk, akik zenekari állásokat játszanak a skót születésű művésznőnek, akit 2012ben neveztek ki a Pittsburgh Symphony Orchestra szólófuvolásának.

Masterclass program:
PRÉLUDE À L’APRÈS-MIDI D’UN FAUNE - Debussy (1862-1918)
SYMPHONY NO. 8 - Dvorák (1841-1904)
Shanshan Ying - Longy School of Music, tanár: Sergio Pallottelli

SYMPHONY NO. 4 .- Brahms (1833-1897)
SCHERZO - Mendelssohn (1809-1847)
Emma Morris - Boston Conservatory at Berklee, tanár: Linda Toote

SYMPHONIC METAMORPHOSIS - Hindemith (1895-1963)
WILLIAM TELL nyitány - Rossini (1792-1868)
Amarie King - Boston Conservatory at Berklee, tanár: Ann Bobo

3. LEONORE NYITÁNY - Beethoven (1770-1827)
PÉTER ÉS A FARKAS - Prokofiev (1891-1953)
Kristalis Sotomayor - Berklee College of Music, tanár: Wendy Rolfe

DAPHNIS ET CHLOÉ - Ravel (1875-1937)
VOLIÈRE ~ ÁLLATOK FARSANGJA - Saint-Saëns (1835-1921)
Keren Satkin - Boston Conservatory at Berklee, tanár: Linda Toote

Artist Masterclass with Lorna McGhee at Flutistry Boston

Közzétette: Flutistry Boston – 2018. március 10.

A koncert műsora:

CHACONNE BWV 1004 - Bach (1685-1750) arr. Bouriakov/Bennett
LENSKY ÁRIÁJA - Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893) arr. Braunstein
12 MINIATŰR, OP. 29 - Mieczyslaw Weinberg (1919–1996)
SZONÁTA - Debussy (1862–1918) arr. Lorna McGhee

Artist Recital with Lorna McGhee at Flutistry Boston

Közzétette: Flutistry Boston – 2018. március 10.

Anatómia

2018 04 03

Az arcizmok…

Az alábbi arcizmokat ábrázoló, igen hasznos kép Gareth McLearnon Facebook oldaláról való, aki a 2018as Budapest Flute Academy egyik vendége lesz. Az első napon ő tartja a fuvolazenekar workshop-ot, amely során a résztvevők megtanulhatják a Single Yellow Line című kompozíciót, amelynek a ő szerzője - a művet itt tanulmányozhatjuk (a felvétel a 2013as Galway Fesztiválon készült), valamint itt is, Gareth McLearnon oldalán. Továbbá ő a Wm. S. Haynes Co. európai Artist-in-Residence-e, ami egyben a Haynes cég jelenlétét is jelenti a fesztiválon folyamán.

A fesztivál részletes programját itt találjuk, és a következő hetekben ezeken az oldalakon minden egyes külföldi résztvevő bemutatásra kerül.