Giuseppe Gariboldi születésnapján

Giuseppe (Francesco Gabriele Patrizio Gaspare) Gariboldi (1833 március 17 – 1905 április 12).

Talán kevesen tudják, hogy olaszországi tanulmányait követően, 1856ban Párizsba költözött, ahol zeneszerzőként és viruóz fuvolásként tevékenykedett. 1870től,  a porosz-francia háborúban a Vöröskereszt kötelékében dolgozott.  1871től 1895ig ismét tanít fuvolát és zeneszerzést Párizsban. Halála előtt tért vissza Olaszországba.

De nézzük meg szakmai életét egy kicsit részletesebben is! Az alábbi részlet abból a cikkemből való, amely a Parlando májusi számában jelenik majd meg. (A teljes cikk itt olvasható).

“Gariboldi művei szerepelnek ugyan metodikánkban, de amolyan mellékesként, könnyed dallamosságot hordozó etűdjei inkább ”kispályás játékosok”, nem beszélve darabjairól, amelyeknek még az előbbieknél is kisebb szerepük van. Kisebb fajta, európai szintű nyomozást kellett indítanom, hogy egyértelművé tehessen játszott Böhm hangszerén, vagy nem? Kiderült: áttért a Böhm-fuvolára, a Conservatoire-ben képezte magát. 1872ben nevezték ki a College Rollin fuvola professzorának. Fuvolaiskolája – Méthode élémentaire pour la Flûte- Boehm et Flute ordenarie – Henri Altès művével egy évben, 1880ban jelent meg Párizsban, Méthode complète-je pedig négy évvel megelőzte azt, és 1882ben adta ki szintén itt a L’art de prélude-t. Nálunk etűdjeinek csak egy töredékét ismerik, metodikáját egyáltalán nem. Műveit Ambroise Thomas (1811-1896), az ünnepelt opera szerző, adta ki; Garboldi az ő, fuvolázni tudó lányát Elmira Thomas-t vette feleségül. Ambroise Thomas egyéb iránt a Conservatoire igazgatója volt 1871től haláláig, az ő Mignon című operájára írta Taffanel a máig kedvelt fantáziát. Gariboldi 15 kötet(!) etűdöt (itt alább felsorolom), – ebből 9 kötetet a Leduc kiadó jelentett meg – valamint 36 duó-etűdöt (6×6 összeállításban) írt. Barátai voltak Victor Hugo, Charles Gounod, Jules Massenet, Charles Thomas és Daniel Auber is. Gariboldi oktatásunkban azon kevés szerzők egyike lehetne, aki kifejezetten Böhm-fuvolára írt átfogó pedagógiai munkákat…

Etűd kötetei itt következnek, és az alábbiakból látható, hogy Gariboldi igen tematikus és bőséges etűd anyagot kínál, ezáltal az egyik legkiforrottabb, Böhm-fuvolára épített metodikát tekinthetjük az övének”.

1) 58 Petits exercices
2) 30 Études facile et progressives
3) 12 Caprices op. 37
4) L’indispensable, études journalières op. 48
5) Vingt études chantantes op. 88
6) 20 Exercices journaliers op. 89
7) 15 études dédiées aux amateurs
7) Études complète des gammes op. 127
9) Méthode de flûte op. 128
10) Études Mignonnes op. 131
11) Vingt petits études op. 132
12) Grands études de style op. 134
13) Grands exercices op. 139
14) L’art de préluder op. 149
15) Études de perfectionnement op. 217
16) 20 Caprices-études op. 333

Különös figyelmet érdemel az op.149-es L’art de préluder, amelynek ajánlása Doppler Ferencnek szól. A kötet mintegy hatvan rövid, amolyan befújó jellegű gyakorlatot tartalmaz, általában 3,4,5 sor terjedelemben. A műveknek két típusa van, egyfelől egy lassú, kadenciaális, szabad megformálású, valamint egy motorikusabb, skála, vagy hangzatfelbontást középpontba állító típus, amelyek a kötetben felváltva, hangnemek szerint követik egymást.

This entry was posted in Napról-napra, születésnap and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply