“Egy hét – egy évtized”

Sofia Dahlén sorozata

Sofia Dahlén sorozata nem kevesebbre vállalkozik, mint amit címében is kimond – “One Decade a Week” – tehát az 1800-as évek elejétől indul és egy hét alatt mutat be – értelem szerűen – hét darabot, részletet, amelyek az adott évtizedben keletkeztek.

A művésznő mindig ugyan azt a fuvolát használja – 11 billentyűs Heinrich Friedrich Meyer (1814-1897) fuvola – és olyan repertoárból és szerzőktől játszik, akik ma már nem ismertek – illetve újrafelfedezésre várnak – de az 1800-as évek első felében jelentős fuvolások voltak. Nem csak darabokat, tételeket, de etűdöket is megszólaltat, sőt úgy tűnik évtizedenként váltogatja a felvételre igénybe vett szobát…

De ez még nem minden, mert időnként zongorakísérettel játszik, amelyet ő vesz fel külön előre korábban. Így van ez az április 3-án (12. nap) kiadott darabbal is, amely Charles Nicholson “La chi darem la mano” című variációinak részlete, és hallhatjuk benne a Nicholson-féle portamentót is, amely a 18-19. században fuvolázásának bevett gyakorlata volt.

Természetesen a sorozat azóta is tart, Sofia Dahlén már az 1830-as évtizednél jár és egyik darab érdekesebb, mint a másik. Sofia Dahlén Youtube.

A 18-19. századi glissando-ról – amely elsősorban az Angol fuvolások körében volt kedvelt technika – Susan J.Maclagan könyvében, a “Modern Flutist” olvashatunk. Bár ez a technika az európai kontinensen is ismert és alkalmazott volt a műzenében, ma már csak az ír tradicionális zenét játszó fuvolások használják.

A bejegyzés kategóriája: Napról-napra, videó
Kiemelt szavak: , .
Közvetlen link.

ITT és MOST VÁRJUK A HOZZÁSZÓLÁST!