2018 08 havi archívum

Becsületrend Sir James Galway-nak

2018 08 21

A Francia Becsületrend legmagasabb fokozatát (Commandeur de l’ordre des arts et des lettres) veheti át Sir James Galway művészi pályájának elismeréséül. Nem nagyon tudok más fuvolaművészt mondani, aki egész életében annyit gyakorolt volna - a mai napig is - mint ő. És nem tudok mondani még egy olyan fuvolaművészt, aki ekkor hatással lett volna a fuvolázásra és a fuvolázás nemzetközi koncertéletben elfoglalt szerepére, mint ő.

Bár Galway intézményesen csak rövid ideig tanult Párizsban - Gaston Crunelle osztályában - mindig is a francia fuvolaiskola tanítványaként hivatkozott magára - teljes joggal, hiszen ezt a hatást az angol iskolán keresztül is egész korán megkapta és a mai napig tanításával ezt képviseli. Talán ez a magas elismerés nem csak kimagasló művészi életművének szól, hanem a francia fuvolaiskolához való tartozásának pecsétje is. Amennyire tudom Jean-Pierre Rampal a másik fuvolás, aki Becsületrendet kapott.

Ma már nálunk a fuvolásoknak nem kell őt bemutatni, de összeállítottam azt a három felvételt, amelyet talán kevesebben ismernek itthon. Az első az egyik kedvencem, az 1989-es Harewood House-beli hangversenyből egy részlet Phillip Moll zongorázásával - azért ezt, mert nem sokkal később a művet élőben is hallhattam velük. A videó alatt az egyik komment írója Marisa Robles, - a hárfaművésznő, akivel Galway oly sokszor adta elő Mozart Fuvola-hárfa versenyét - a következőt írja: “So beautiful Jimmy.!! You are and always have been the greatest!!! Love YOU.xx”

Ehhez én sem tudok többet hozzá tenni. Csak annyit még:

GRATULÁLOK!

Ravel ~ Habanera

Bach ~ Triószonáta, BWV 1079 II. Allegro Moderato
Kyung Wha Chung, Phillip Moll és Moray Welsh (Concertgebouw, Amsterdam, 1979)

Joaquin Rodrigo ~ Fantasia para un gentilhombre (Sir James Galway árirata). A kép és hangminőség sajnos nem tökéletes, de így is érzékelhető az elképesztő hangi, technikai és megformálásbeli magabiztosság, valamint külön felhívnám a figyelmet 19:30nál a kadenciára…
New York Philharmonic, Zubin Mehta, Lincoln Center, valamikor 1978 után.

hamarosan ~ Nemzetközi Fuvolafesztivál - Pécel, 2018

2018 08 18

2018. szeptember 28-30

Már nem kell sokáig várni, mert kicsit több, mint egy hónap múlva újra elérkezik egyik állandó fesztiválunk, a Péceli Nemzetközi Fuvolafesztivál is. Nem túlzást azt állítani, hogy a program miden korábbinál erősebb és színesebb, amelyben helyett kapott több hangverseny, mesterkurzus és több elméleti előadás is. Csak felsorolásszerűen a neves művészek, akik koncertet, mesterkurzust, valamint elméleti előadást tartanak: Olga Ivusheikova, Győri Noémi, Barth István, a Flautone Quartet - alább a plakáton tanulmányozhatjuk a pontos műsort, a bejegyzés végére görgetve pedig a részletes programot is megtaláljuk:

Győri Noémi saját projektjével, fuvola-gitár kompozíciókkal lép fel, Koltai Katalin oldalán - tőlük egy igen ötletes átdolgozást mellékeltem, Mozart d-moll fantáziájának átiratát (KV.397), ez ugyebár eredetileg egy zongoramű:

A fesztivál orosz vendége, Olga Ivusheikova nem volt teljesen ismeretlen előttem, hiszen korábban a Gyenyiszov és a Gubajdulina posztokban is az ő kitűnő fuvolázását választottam “zenei illusztráció” ként. Vele Csalog Benedek készített igen érdekes interjút, amely a Parlando-ban is megjelent, de ha valaki elvétette most itt is megtalálja.

http://www.parlando.hu/2018/2018-5/Olga.htm

Egy idézet kedvcsinálónak:
A peresztrojka előtt csak egy régimódi iskolát követtünk, szerencsétlen módon Oroszországban a német iskola terjedt el, nem a francia. Néhány német fuvolista is működött Oroszországban, pl. Krecsman, aki a szentpétervári konzervatóriumban tanított, és tanítványai is a német iskola szerint játszottak. Krecsman tanítványa volt Szibin, nála tanult Platonov, és az ő tanítványa volt Dolzsikov. A forradalom után nem volt kapcsolatunk a nyugati fuvolás világgal, a tanárok rendkívül konzervatívok voltak, nem volt semmiféle információjuk a fuvolázással kapcsolatban”.
A folytatást tehát a fenti linken találjuk.

Az interjúban sok érdekességet olvashatunk még az orosz fuvolaiskola közelebbi és távolabbi múltjában történtekről, amely sok ponton közös mozzanatokat mutat a nálunk történtekkel.

Ha nem tévedek Olga Ivusheikova személyében először tart hazánkban orosz fuvolaművész fuvola-mesterkurzust, ez már önmagában is fontos mérföldkő lehet. Óriási dilemmába kerültem amikor videót kerestem ehhez a poszthoz és az ő személyéhez, ugyan is amikor végre helyesen (angolosan) írtam be a nevét a Youtube-on rengeteg felvételt találtam. Csak néhányat említenék meg, hogy mekkora volt a bőség zavara, például Chant de Linos (kvintett változatban), W.F.Bach duók (Felix Renggli-vel! - de fent van barokk fuvolával is), Prokofjev szonáta (természetesen), C.P.E.Bach d- moll koncert (barokk fuvolán), Messiaen Fekete rigó… De találunk több mesterkurzus részletet is, én azt ajánlom amikor Doppler Magyar fantáziáját tanítja - orosz nyelven természetesen, de, mint tudjuk a fuvolatanítás az nemzetközi nyelv. Végül mi mást tehettem volna, minthogy pont a Syrinx-et választottam.

Mielőtt még a fesztivál részletes programjához érkezünk Barth István előadását szúrtam be két részben a fafuvi programról, mintegy előzetesként a Pécelen tartandó előadáshoz. (A 2. és 3. részt láthatjuk, de az első részt elhagytam, mert az mindössze egyetlen 49 másodperces felvezető mondat, akit az is érdekel itt találja - érdemes fülhallgatóval hallgatni valamennyit).

Továbbá belinkeltem az a jegyzetet amit Barth István említ és kissé nehéz megtalálni, mert eléggé belső linken van:
http://www.art.pte.hu/sites/www.art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/innovacio/zmi/08_fuvola_20151006.pdf

http://www.peceliparnasszus.com/fuvolafesztival.html

https://www.facebook.com/fuvolafesztivalpecel/

Galway Festival - 2018

2018 08 11

~ Barokk est ~

Kersten McCall, Mariya Semotyuk (fuvola) és David Schlaffke

A Galway Fesztivál keretében duó-koncertet hallhatunk az Royal Concertgebouw Orchestra két jeles művészétől - Kersten McCall szólófuvolás a zenekarnál, míg a hölgy szóló-piccolós pizícióban van.

Mariya Semotyuk egyébként ott született, ahol a Doppler testvérek, Lembergben, Ukrajnában. Taníulmányait 4 évesen kezdte meg, majd német területen fejezte be. A neves zenekarhoz 2007ben csatlakozott, de 2009ben a kobei verseny döntőjébe jutott, ahol külön díjat kapott a legjobb romantikus előadásért. A művésznő fuvolahangját itt szólóban nem élvezhetjük, viszont ajánlom hallgatásra C.P.E.Bach G-dúr koncertjének felvételét, amely mikrofonozott akusztikai körülmények között készült (I-II-III).

Kersen McCall szólófuvolásként dolgozott a Rundfunk-Sinfonieorchester Saarbrücken-ben, a Berlin Philharmonic Orchestra-ben, a Bavarian Radio Symphony Orchestra-ben és New York Philharmonic Orchestra-ben is. 2005től szólófuvolázik a Royal Concertgebouw Orchestra-ben. Ezt megelőzően 1997 első díjat nyert Kobe-ban és 3. díjat 2000-ben az ARD Versenyen. Szólófelvételként ajánlom Isang Yun Salomo című művét, amelyet 16 éves korában rögzített.

A kb 70 perces koncerten barokk és modern műveket hallhatunk felváltva, és külön érdekesség az a-moll partita csembaló kíséretes verziója Kersten Mccall-tól, akinek édesapja zeneszerző. És elhangzik Takemitsu viszonylag ritkán hallható duója is.

W.F. Bach - D-dúr trió, F.47
Takemitsu - Masque
Bach - a-moll Partita, BWV 1013 (Kersten McCall változata),
Taira - Synchronie for 2 Flutes
Bach - G-dúr triószonáta, BWV 1039

Galway Festival - 2018

2018 08 04

Sir James Galway ~ Opening Gala

Így játszik Sir James Galway közel a 80hoz a megnyitó gálán - irigylésre méltó és nagyon meggyőző:

Gaubert - 3.szonáta
Fauré - Fantázia
Galway~Overtone - Ír népdalok
Doppler - Andante és Rondó ~ Lady Jeanny Galway-al
Beethoven - Törökinduló

Catherine Rechstein - zongora

Showcase Recital ~ Marina Piccinini

Marnia Piccinini-t most már nálunk is ismeri mindenki, és újra meghallgathatjuk tőle a Richard Staruss szonátát ezúttal Kamelia Miladinova zongorázásával.

Copland - Duó
Ravel - Szonatina
Kernis - Air
R.Strauss - Szonáta,Op.18

Showcase Recital ~ Adriana Ferreira és Silvia Careddu

Adriana Ferreira kezd, és a zongorista itt újra Catherine Rechstein. A fuvolaművésznő Portugáliában született és alig 19 évesen megnyerte a Nielsen Versenyt, 2013ban harmadik helyett szerzett a Kobe-i Nemzetközi Fuvolaversenyen, majd első helyen fejezte be a Gazzeloni Fuvolaversenyt. Végül a genfi versenyen kapott megosztott második díjat úgy, hogy nem adtak ki első helyet. Jelenleg a Rotterdam Philhamonic Orchestra szólófuvolása, valamint a Orchestre National de France szólófuvolása, és mindemellett meglepő módon zenetudományi végzettséget is szerzett a Sorbonne-on.

Silvia Careddu-ról annyit - ha valaki esetleg nem ismerné és nem értené miért fuvolázik ilyen jól - hogy Szardínia szigetén született, 2001ben ő nyerte meg a genfi versenyt, tavaly óta ő a Bécsi Filharmonikusok szólófuvolása, valamint a berlini “Hans Eisler” Főiskola fuvolaprofesszora. Igen, ez a Galway Fesztivál. Nagyon izgalmas koncert volt:

Karg-Elert - Sinfonische Kanzone, Op.114
Delgado - The Panic Flirt
Muczynski - Szonáta
Csajkovszkij - Lenszki áriája
Ferroud - 3 darab
Enesco - Cantabile et Presto
Debussy - Syrinx
Martin - Ballade